کتابخوانی والدین و گرایش کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

کتابخوانی والدین و گرایش کودکان و نوجوانان به کتابخوانی

مرتضی حاتمی با بیان اینکه باید کتابخوانی از سنین کودکی آغاز شود، اظهار کرد: انجام رفتارهای مثبت پدر و مادر و اطرافیان در حوزه خرید و مطالعه کتاب نقشی موثر و سازنده در ترغیب کودکان به کتابخوانی دارد.
وی افزود: خرید هفتگی کتاب حتی یک جلد از سوی والدین، خرید کتاب برای بچه ها جهت اهدا به کتابخانه های مدارس توسط آنان، روخوانی شبانه کتاب به عنوان یک رفتار دائمی، رفتن به کتابخانه ‌های کودکان و نوجوانان و دیدار با کتابداران، دیدار بچه ها با فعالان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و انجام سایر فعالیت های مرتبط در این زمینه نقشی مهم در ترویج کتابخوانی و بالابردن فرهنگ مطالعه در جامعه و بین جامعه هدف دارد.

حاتمی یادآور شد: باید خواندن کتاب و فرهنگ مطالعه و تلاش برای توسعه این فرهنگ تنها به هفته کتاب و کتابخوانی معطوف نشود و تمام طول سال به کتاب و مطالعه توسط اقشار مختلف جامعه اختصاص یابد.
وی افزود: نباید تمام رویدادهای مربوط به کتاب، تجلیل از مؤلفان و ناشران، ترویج خرید کتاب، و… فقط در هفته کتاب و کتابخوانی انجام گیرد بلکه باید تمام رویدادهای مربوط به کتاب و مطالعه در طول سال توسط متصدیان فرهنگی برای تشویق مردم به مطالعه و خرید کتاب انجام گیرد.

 

حاتمی با اشاره به قدرت فضاهای مجازی در ترویج فرهنگ کتاب در سطح جامعه، گفت: قابلیت های فضای مجازی به عنوان یکی از کارکردهای گوشی های هوشمند و حضور کاربران متعدد در این شبکه ها می تواند نقش مؤثر و مهمی در ترویج کتاب خوانی و فرهنگ مطالعه ایفا کند.

وی تاکید کرد: کاربران شبکه های مجازی به عنوان رسانه های سیار باید به جای معرفی و جابجایی پیام های کم ارزش و مطالب زرد و گاه بی محتوا و تکراری، کتاب های الکترونیکی و صوتی را به اشتراک بگذارند.
نویسنده مجموعه داستان نوجوان بیمارستانی در باغچه، افزود: باید کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی در میان خانواده ها حضوری پررنگ و مؤثر داشته باشد و در کنار خوراکی های مفید کتاب هم به عنوان غذای روح در اختیار و در دسترس اعضای خانواده بویژه کودکان و نوجوانان باشد.
حاتمی ایجاد کتابخانه های شخصی در منزل با مشارکت کودکان و نوجوانان و پر رنگ کردن نقش کودکان در تأمین و تجهیز و نیز نظارت بر کتابخانه های خانگی را عاملی محرک برای افزایش انگیزه های مطالعاتی در بین کودکان برشمرد.
نویسنده رمان راز کوچه باغ هفت توت با اشاره به نقش ناشران و مؤلفان در بالابردن سطح مطالعه جامعه، گفت: این قشر در انتخاب و تولید کتاب های جذاب و خواندنی، نقش مهمی برعهده دارند و مولفان در انتخاب موضوع، علایق و سلایق و نیازهای جامعه و مخاطب را در تولید و آفرینش کتاب در نظر بگیرند.

 

وی یادآور شد: مولفان با نگارش کتاب به نیازهای مختلف مخاطبان پاسخ مناسب می دهند و ناشران نیز با مهیا کردن بستر مناسب برای انتشار با کیفیت و توزیع مناسب، استفاده از اصول زیباسازی و تصویرگری، قطع و اندازه مناسب و… کتابی فاخر را در اختیار مخاطب قرار می دهند.
بازآفرین مجموعه ی ۳۰ جلدی از حکایات مرزبان نامه و بهارستان برای مخاطبان کودک، گفت: مدارس و نظام آموزشی هم در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن این رفتار فرهنگی در کودکان و نوجوانان بسیار نقش آفرین و مؤثرند.
به اعتقاد وی در سیستم آموزشی با بهره گیری از روش های خلاق و نوین در کتابخوانی و علاقه مند کردن دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی می توان نسلی فعال، کوشا، با انگیزه و بهره مند از دانش و آگاهی روز را تربیت کرد.

این نویسنده و بازآفرین ایلامی یادآور شد: تقویت و پر بار کردن کتابخانه های مدارس و استفاده از کتاب های تازه و جذاب در افزایش انگیزه و ترغیب دانش آموزان به مطالعه و رشد فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان می افزاید.
از حاتمی به عنوان نویسنده و بازآفرین تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب در ادبیات بزرگسال و کودک و نوجوان منتشر شده است و همچنین تالیف و ویراستاری ۲ عنوان رمان، یک مجموعه داستان نوجوان، سه عنوان بازآفرینی حکایت برای کودکان، ۲ عنوان بازنویسی حکایت برای نوجوانان، یک عنوان مربوط به ایران شناسی و چاپ دوم مجموعه داستان بزرگسال را در دست اقدام دارد که به زودی منتشر می شوند.
بنا بر بررسی های انجام گرفته سرانه مطالعه در ایران از بین ۲ تا ۷۲ دقیقه متغیر است.
۳۲ هزار نفر در استان ایلام در ۴۰ کتابخانه عمومی و هشت کتابخانه مشارکتی عضویت دارند که بیشتر این اعضا را زنان تشکیل می دهند که با احتساب این تعداد اکنون اکنون از هر ۱۰۰ ایلامی پنج نفر در کتابخانه های عمومی عضویت دارند.

 


0 مرتبه
0 مرتبه

نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات