انتقاد نوجوان نخبه کرمانی از جشنواره خوارزمی

انتقاد نوجوان نخبه کرمانی از جشنواره خوارزمی

سال چهارم دبستان بود که برنامه مستند شبکه چهار با موضوع کهکشان توجه او را به خود جلب می کند و اعداد و ارقام فضایی و اینکه در جهان چند میلیون کهکشان و چند میلیارد ستاره و … وجود دارد او را شگفت زده می کند، پدر که علاقه او را می بیند این اعداد را دقیق برای او توضیح می دهد و او با درک آن ها به وجد می آید و همین می شود که علم نجوم در ذهن او جایی به وسعت یک کهکشان برای خود باز می کند و او را وادار می کند که در این زمینه مطالعات بیشتری انجام دهد.

 

از همان سال در کلاس های نجوم شرکت می کند و از طریق معلم علومش به پژوهشسرا معرفی می شود، سال اول راهنمایی بود که تصمیم می گیرد یک تلسکوپ برای خودش بخرد اما هر چه تحقیق می کند که چه تلسکوپی بهتر است، متوجه می شود که همه تلسکوپ ها یک نقصی دارند و اینجا جرقه ای به ذهنش می خورد و این گونه داستان نوجوان قصه ما آغاز می شود.

 

آری بهروز خیام را می گویم، همان نوجوانی که سال گذشته عنوان دانش آموز پژوهنده برتر کشور ایران را به خود اختصاص داد و علاوه بر آن افتخارات دیگری را نیز در کارنامه دارد که در ادامه خود بهروز به آن ها اشاره می کند: برای خرید تلسکوپ متوجه شدم هر کدام از آن ها مشکلاتی دارند به همین دلیل به فکر افتادم تلسکوپی را اختراع کنم که هیچ کدام از این ایرادات را نداشته باشد.

خیام ادامه داد: از زمانی که ایده اختراع اپتیک به ذهنم رسید تا مرحله عملیاتی و ارائه آن، دو سال طول کشید و این گونه اولین اختراع من به منصه ظهور رسید.

از آنجا که برای حضور در جشنواره جوان خوارزمی حتما باید وارد مقطع دبیرستان می شد بنابراین دو سال بعد همین طرح تلسکوپ را در این جشنواره شرکت می دهد و رتبه پنجم کشوری جشنواره خوارزمی را به خود اختصاص می دهد.

 

 

بهروز نوجوان ما به همان یک طرح بسنده نمی کند و طرح ها و مقاله های زیادی می نویسد که هر کدام از آن ها در خور توجه هستند.

 

 

بهروز خیام از طرح بعدی خود برای ما سخن می گوید: طرح بعدی من که به جشنواره خوارزمی ارائه شد طرح افزایش بازدهی سلول های خورشیدی بود.

این نوجوان نخبه ادامه داد: ایده این طرح از اینجا شروع شد که در دانشگاه ولیعصر رفسنجان نیروگاه خورشیدی وجود داشت و در یکی از جلسات آن ها که من هم به عنوان نخبه به آن جلسه دعوت شده بودم از بازدهی پایین این نیروگاه ها صحبت کردند .

وی بیان کرد: من بعد از جلسه پارامترها را بررسی کردم و بعد از ۷ ماه بررسی به یک پلیمری رسیدم که توانستم با آن بازدهی پنل های خورشیدی را بالا ببرم.

خیام خاطر نشان کرد: قبل از آن برای افزایش بازدهی، پنل خورشیدی را عوض می کردند ولی با این پلیمر دیگر نیازی به آن کار نبود و وقتی آن را روی پنل قرار می دادند بازدهی بالا می رفت.

نکته جالب ماجرا اینجاست که او توانست این پلیمر را از مواد بازیافتی استخراج کند و با هزینه ای بسیار ناچیز بازدهی پنل خورشیدی را بالا ببرد و طرح او در جشنواره جوان خوارزمی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد چون طرحش را با دو متد فرستاده بود ولی نتواست پارامتر دوم را به جشنواره برساند و این گونه رتبه سوم را کسب می کند.

 

 

و اما این نوجوان نخبه، ماجرای چگونگی انتخابش به عنوان پژوهنده برتر کشور را برای ما تعریف کرد و گفت: هر سال وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش پژوهشگاه های کشور را بر اساس کارهای پژوهشی و سابقه علمی آن ها رتبه بندی می کند.

وی افزود: من در سال ۹۵ با تکمیل متد دوم طرحم توانستم رتبه اول پژوهنده کشور را در رده سنی نوجوانان به خود اختصاص دهم و به عنوان پژوهنده برتر کشور ایران انتخاب شوم.

 

 

جدای از این، نوجوان نخبه کرمانی داستان ما موفق می شود در همان سال رتبه دوم جشنواره ملی دریا را با اختراع یک نوع شناور دریایی به خود اختصاص دهد که این شناور را با یکی از دوستان خود طراحی می کند.

 

در ادامه از بهروز خیام خواستم که رمز موفقیت خود را برای همسالان خود بیان کند و او در پاسخ اظهار کرد: من آن کاری را انجام دادم که به آن علاقه داشتم، من استعداد خود را توانستم در آن زمان کشف کنم.

وی بیان کرد: مشکل بسیاری از نوجوانان ما این است که نمی دانند علاقه آن ها چیست و آن رشته ای را که می خواهند نمی توانند پیدا کنند و برخی هم علیرغم میل باطنی خود بر اساس بازار کار سراغ رشته ای میروند که هر گز در آن موفق نمی شوند ولی این صحیح نیست.

حذف مزایای جشنواره خوارزمی به دلیل اختلافات وزارت علوم و معاون علمی فناوری ریاست جمهوری

امسال دوره هجدهم جشنواره خوارزمی برگزار شد و به طور متوسط از بین ۱۰۰ هزار طرح تنها صد نفر برگزیده می شوند و این نخبه کرمانی با گلایه از وزارت علوم در حذف قوانین مزایای جشنواره خوارزمی گفت: جشنواره خوارزمی در گروه فیزیک در این ۱۸ سال شاید هنوز ۱۸ برگزیده نداشته است و در خیلی از سال ها رتبه برتر نداشتند و این جمعیت برگزیده یک صدم افراد شرکت کننده هم نیستند.

خیام ادامه داد: جشنواره خوارزمی از نظر علمی پژوهشی جزو جشنواره های برتر ایران است و از لحاظ علمی هم در سطح بالایی قرار دارد و از مزایای این جشنواره در گذشته ورود بدون کنکور به دانشگاه ها بود ولی چند سالی می شود به دلیل اختلافات بین دو نهاد وزارت علوم و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری قانون مزایای این جشنواره را به طور کامل حذف کردند.

کشورهای خارجی بهای بیشتری به برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی می دهند

وی تاکید کرد: این مسئله باعث شده است که تعداد پژوهشگرهای جشنواره افت شدیدی پیدا کند و خیلی ها هم به خارج از کشور رو آوردند و طرح های خود را آنجا ارائه می کنند، چون خارجی ها به آن ها بهای بیشتری می دهند.

این نخبه در پایان گفت: جالب اینجاست این اتفاق بدون اطلاع به شرکت کنندگان در جشنواره هفدهم رخ داد و کسی نمی دانست این مزایا حذف شده است لذا درخواست داریم تا مسئولان به این مسئله رسیدگی کنند.

 


0 مرتبه
0 مرتبه

نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات