انتقاد کارشناس شبکه کودک به بی‌توجهی‌ها در عرصه کودک

 انتقاد کارشناس شبکه کودک به بی‌توجهی‌ها در عرصه کودک

محمد میرکیانی به مناسبت روز جهانی کودک اظهار کرد: باتوجه به آغاز فضای پس از انقلاب برای تولید فکر و فرهنگ در این حوزه، این ادبیات به ادبیات مردمی تبدیل شده، لذا پس از انقلاب به عنوان سهم و کالای فرهنگی برای حوزه اندیشه و فرهنگ خانواده پذیرفتند و به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان به وِیژه در دهه ۶۰ وارد دوره طلایی شد و بسیاری از نویسندگان وارد این عرصه شدند که تا قبل از انقلاب به دلیل انحصاری بودن این حوزه امکان ظهور و بروز استعدادها وجود نداشت.

استاد میر کیانی کارشناس حوزه کودک ونوجوان گفت: خانواده ها به این نکته رسیدند داستان، قصه و سایر حوز های ادبی و هنری در ارتباط با کودک یک ارزش است و وسیله ای تربیتی و محتوایی برای آموختن مفاهیم دینی، ملی و ادبی محسوب می شود، لذا ادبیات کودک در گذشته موج عظیم فرهنگی در کشور به وجود آورد.

وی افزود: تعداد آثار نویسندگان و ناشران این سال‌ها در این زمینه قابل توجه بود و با اتحاد تمام مراکز فرهنگی و انقلابی که حتی وظایف دیگری بر عهده داشتند، بر حوزه رسانه‌ای و نمایشی تأثیر بسزایی گذاشتند و همین موجب تربیت نسلی توانمند شد که دست به انتخاب های بزرگ در راستای پیشرفت اهداف کشور زدند.

مدیر اسبق انتشارات کانون پرورش فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان گفت: دهه ۶۰ در ادبیات کودک دهه ای ماندگار و طلایی است و در این سالها عرصه ادبیات کودک و نوجوان میان توده های مردم گسترش پیدا کرد که مدیون انقلاب اسلامی و اتفاقات بزرگ فرهنگی این دهه هستیم.

وی با بیان اینکه ادبیات کودک امروز دارای رقیبان بسیاری اعم از تولیدات تصویری، شبکه های مجازی و آثار ترجمه‌ای است اظهار کرد: متناسب با نیاز امروز کودکان، باید فضای جذاب و متنوعی برای مرتفع شدن نیازهای کودک و نوجوان ایجاد شود.

میرکیانی گفت: فضای نوشته ها و آثار نویسندگان باید قابل هضم و درک و به فضای ذهنی مخاطبان امروز نزدیک شود؛ چراکه سلیقه کودک و نوجوان امروز تغییر کرده و کوتاه نویسی، زیبا نویسی و روان نویسی نیز به عنوان بخشی از سلیقه کودک و نوجوان امروز باید رعایت شود.

استاد میر کیانی کارشناس حوزه کودک ونوجوان ،وظیفه دولت در برابر آسیب های فرهنگی را حمایت مستقیم از حوزه تولید فکر و فرهنگ در این عرصه ادبیات کودک و نوجوان دانست و خاطرنشان کرد: همه نویسندگان انقلابی باید در این عرصه با توجه به نیازهای فرهنگی نسل امروز، شرایط خانواده و وضعیت روز دنیا، تمهیداتی برای تبلیغ اندیشه بر اساس اتفاقات لایه پنهانی حوزه کودک و نوجوان و همچنین برای واکسینه و توانمند شدن در برابر ویروس های متعدد فرهنگی داشته باشند.

مدیر سابق گروه های کودک شبکه یک و دوی سیما با طرح این سؤال که چطور می‌شود چنانچه مدتی سیب زمینی و پیاز کاهش یابد، دولت رأسا ورود پیدا می کند؛ اما در حوزه کتاب و کودک به دلیل پنهانی بودن تأثیرات حوزه فرهنگ شاهد بی توجهی هستیم، ابرازداشت: در این راستا دولت می تواند با سیاست‌گذاری صحیح، تسهیل و حمایت داشته باشد و فضایی برای توزیع مناسب تولیدات در سراسر کشور برای رسیدن به دست مخاطب ایجاد کند.


0 مرتبه
0 مرتبه

نظر و تجربه خود را برای دیگران ثبت کنید

تبلیغات ویژه

تجربه مادرانه
شما میتوانید در مورد موضوع زیر بحث و تبادل نظر کنید و در قسمت نظرات تجربه خود را با مادران در میان بگذارید :
موضوع انتخاب شده :
جدا کردن اتاق فرزندان
تجربه خودرا بنویسید
تبلیغات